Zo kan je bedrijf groeien door een overname

Financiering
donderdag 13 september 2018

Uit een recente enquête bij 424 ondernemers blijkt dat 43% van de ondervraagden een overname ziet als de ultieme kans om hun bedrijf te doen groeien. In één klap een fikse omzetstijging realiseren, er zijn slechtere redenen om een overname te overwegen. Drie ervaren overnemers uit heel verschillende sectoren vertellen hoe zij de overname tot een goed einde brachten.

Martine Reynaers, CEO Reynaers Group

Elke overname creëerde een shock in het bedrijf, maar bracht ook verfrissing.

- Martine Reynaers, CEO Reynaers Group

Martine Reynaers, CEO Reynaers Group, realiseerde verschillende internationale overnames. "Om het bedrijf Europees op de kaart te zetten, hebben we in de jaren negentig overnames gedaan in Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal en Nederland. Elke overname creëerde een shockbeweging, maar bracht ook verfrissing en inspiratie in het bedrijf. Telkens er een nieuwe cultuur in het bedrijf binnenkwam, werden we gedwongen onszelf en het bedrijf in vraag te stellen. Om die reden vind ik dat je bij een acquisitie nooit meteen je stempel mag doordrukken. Als alles goed gaat in het bedrijf dat je overneemt, neem dan je tijd om het succes van het bedrijf te doorgronden en te begrijpen wat jullie van elkaar kunnen leren."

Patrick Magnus, wijnhandelaar

Je moet streng genoeg zijn als je een overname overweegt, er komt altijd veel bij kijken.

- Patrick Magnus, wijnhandelaar

Patrick Magnus, wijnhandelaar, nam in 2011 concurrent Cavens over: "De overname van Cavens verhoogde niet alleen onze omzet, we kregen er ook een uitstekend medewerkersteam en een mooie klantenportefeuille bij. Bovendien kregen we dankzij de goede reputatie van Cavens toegang tot enkele gerenommeerde wijnhuizen en konden we bepaalde uitzonderlijke wijnen gaan importeren. Bij geen enkele overname die we later deden, was het plaatje zo perfect als bij Cavens. Dat je streng genoeg moet zijn als je een overname overweegt, is een les die wij in de loop der jaren geleerd hebben. Want een integratie heeft heel wat voeten in de aarde, zeker in deze sector. Bij elke overname – klein of groot dikt je assortiment wijnen aan. Om efficiënt te blijven, moet je je aanbod stroomlijnen. Verkleinen zeg maar. Dat is een werk van lange adem, want klanten zijn vaak aan bepaalde wijnen gehecht."

Tanguy Van Quickenborne, CEO van natuursteenbedrijf Van Den Weghe

Hou de overnamemarkt in de gaten, het is een gemakkelijke manier om te groeien.

- Tanguy Van Quickenborne, CEO van natuursteenbedrijf Van Den Weghe

Tanguy Van Quickenborne, CEO van natuursteenbedrijf Van Den Weghe, kocht recent twee bedrijven over. "Het verschil tussen beide overnames kon niet groter zijn: voor het tegelbedrijf betaalde ik een eerlijke prijs en kreeg ik een goed draaiend bedrijf (en zo'n 30 à 35 procent extra omzet) in ruil, voor de emaillerie gaf ik een appel en een ei en kreeg ik achteraf een hoop kosten. Toch ben ik ook blij met die acquisitie, want het is een ambacht die in ons land anders verloren was gegaan. Intussen denk ik al aan synergiën met mijn andere bedrijven. Ik zie bijvoorbeeld steeds meer mogelijkheden om natuursteen en email te combineren. Ik zou elke ondernemer aanraden om de overnamemarkt in de gaten te houden, want het is een 'gemakkelijke' manier om te groeien. Waar je anders tien jaar voor nodig hebt, kun je via één overname realiseren."

Vind het juiste netwerk, expertise of begeleiding op jouw maat

Ontdek het complete aanbod en maak er gebruik van.

Ontdek