Plots moesten we het stuur drastisch omgooien

Familiale overdracht
donderdag 03 mei 2018

Hein Wilderjans ging in zee met een investeerdersgroep. “De grootste verrassing? Onze 18-jarige zoon die zei dat hij het bedrijf wilde overnemen... We hadden altijd gedacht gewoon te verkopen.

Plots moesten we het stuur omgooien. We hebben drie kinderen, hoe zorgen we ervoor dat niemand benadeeld wordt?" De oplossing: een investeringsgroep aantrekken. "Een erg mooie formule. Ik zou het meteen opnieuw doen", vertelt Hein Wilderjans. Van verrassing tot verkoop, we volgen het parcours van de familie Wilderjans.

Het begon met goede raad

"Omdat andere bedrijven interesse toonden in ons bedrijf gingen we samenzitten met iemand die gespecialiseerd is in overnames. Hoe pakken we zoiets aan? Hij vroeg: 'heb je er al met je kinderen over gesproken'. 'Die zijn niet geïnteresseerd' zeiden mijn vrouw en ik in koor. 'Doe het toch maar raadde hij aan'. Een wijze raad.

"De kinderen woonden toen nog allemaal thuis. 's Avonds aan tafel hadden Veerle, mijn echtgenote, en ik het erover. 'Niet doen', zei Philippe, onze jongste zoon. 'Zeker niet verkopen. Ik wil er mee instappen'. Daarmee was een rechttoe rechtaan overname meteen van tafel geveegd."

“Alle kinderen hebben recht op eenzelfde deel en moeten daar vrij over kunnen beschikken.”

- Hein Wilderjans

Hein Wilderjans

Dat is vragen om problemen

"We wilden absoluut vermijden dat Philippe op een bepaald moment zijn broer en zus zou moeten vergoeden voor de meerwaarde die hij zelf gecreëerd zou hebben. Dat is het klassieke scenario, hè. We zien het regelmatig in het bedrijfsleven. Eén van de kinderen stapt in het bedrijf, krijgt een paar aandelen en laat het bedrijf groeien door zijn of haar jong enthousiasme. Met de andere kinderen is nog niet echt iets geregeld. Het zal wel loslopen, dat idee. Dat is vragen om problemen."

"Voor ons was het doel duidelijk: alle kinderen hebben recht op eenzelfde deel en moeten daar vrij over kunnen beschikken. De specialist die we onder de arm genomen hadden, stelde voor om een externe investeerder aan te trekken. De technische term is een leveraged buy-out. Het was de perfecte oplossing voor ons."

Wat is een leveraged buy-out?

"De investeerder kocht met de hulp van enkele banken 100% van de aandelen. Hierdoor kwamen liquide middelen vrij. Het deel dat naar de kinderen gaat, werd via schenking verdeeld. Alle drie hetzelfde bedrag.
Onze jongste zoon gebruikte zijn deel om zich terug in te kopen in het bedrijf. Mijn vrouw en ik deden hetzelfde. Samen hebben wij 51% van de aandelen, de investeringsgroep 49%. De meerderheidsparticipatie blijft dus in de familie."

"Eerste voordeel: alle kinderen kregen een gelijk deel. Tweede voordeel: door te verkopen konden we het geld netto ontvangen. Dat was voor ons een opportuniteit om het bedrijf te valideren. Ook dat is belangrijk."

Bijna de handdoek in de ring gegooid

"De aanloop naar de verkoop was slopend. Er moest een berg werk verzet worden en de stress liep op. Ook emotioneel was het doorbijten. Het gaat tenslotte over de verkoop van je eigen bedrijf. Dat is als een kind afgeven. Bovendien moest alles in de schemerzone gebeuren. Je wil niet dat iedereen weet dat het bedrijf verkocht wordt. Dat betekent avond- en weekendwerk. Vooral de due dilligence was zwaar. Daar kwam enorm veel opzoekwerk bij kijken. Mochten we toen geen duidelijk doel voor ogen gehad hebben dan hadden we er de brui aangegeven. Zeker weten. Op die momenten heb je goede begeleiding nodig. Iemand die het klappen van de zweep kent en werk uit handen neemt. De rol van de bemiddelaar valt niet te onderschatten. Dat is je vertrouwenspersoon."

“Uiteindelijk kozen we niet voor het hoogste bod, maar voor de investeerder waar we het beste gevoel bij hadden.”

- Hein Wilderjans

Hein Wilderjans

Beste bod vs. beste partner: wat kies ik?

"Gelukkig stopt ook die moeilijke periode. Op een bepaald moment hadden we enkele concrete voorstellen. Tijd om de knoop door te hakken. Uiteindelijk kozen we niet voor het hoogste bod, maar voor de investeerder waar Veerle, Philippe en ikzelf het beste gevoel bij hadden. Vergeet niet dat we zelf nog actief zijn in het bedrijf. Dan gaat de voorkeur toch eerder uit naar iemand waarmee het prettig samenwerken is. In ons geval betekende dit operationele onafhankelijkheid. We zijn een kleine onderneming. Voortdurende inmenging zou te belastend geweest zijn. Grote investeringen toetsen we natuurlijk wel af bij onze investeringspartner. Voor ons was het de best mogelijke oplossing. Ik zou het meteen opnieuw doen."

Wat is het juiste moment om te verkopen?

De vraag die op ieders lippen brandt, maar wat is het antwoord? Volgens Hein: "Niet wanneer je denkt dat het bedrijf op zijn top is, en zeker niet wanneer de daling is ingezet. Het beste moment om te verkopen is, volgens mij, wanneer het bedrijf stabiele groei realiseert." "Begin er op tijd aan. Vergeet niet dat een overname tijd kost. Heb je een ingewikkelde bedrijfsstructuur met vastgoed in de onderneming, dan moet dat allemaal uitgevlooid en ontrafeld worden. Een jaar is zo voorbij. Het is een hectisch rit. Je zou het kunnen verkorten, maar dan wordt het onmenselijk zwaar."

Het advies van Hein Wilderjans

"De grootste fout die je kan maken, is denken dat je weet wat je kinderen willen. Praat met hen. Blijf ook open communiceren doorheen het hele overnameproces. Bespreek duidelijk wat de gevolgen zijn van elke beslissing. Het gaat tenslotte over hun toekomst. Hun stem is belangrijk. Bij ons was alles toegankelijk. Onze kinderen hebben alle stappen gevolgd en presentaties gezien. In het weekend bespraken we bij het avondeten de stand van zaken. Ook de bedragen lagen open en bloot op tafel. Ze wisten perfect waar we aan toe waren en wat hun deel zou zijn. Maak het ook niet moeilijker dan nodig. De afspraak was: we bespreken alles onder elkaar, en enkel onder elkaar. Partners en schoonfamilie hebben geen inspraak. Wat besproken wordt, blijft onder ons. Anders wordt het een verhaal zonder einde. Ruzie in de familie is wel het laatste wat we wilden."

Wie is Hein Wilderjans?

  • 54 jaar
  • Mede-zaakvoerder en aandeelhouder Crosswise, samen met jongste zoon Philippe
  • Toeleverancier glasvezeltoepassingen
  • Regio Brecht
  • Verkocht 49% van de aandelen aan een investeringsgroep
o
<
>

Vind het juiste netwerk, expertise of begeleiding op jouw maat

Ontdek het complete aanbod en maak er gebruik van.

Ontdek